با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات تمامی حوزه های تجارت ( کسب و کار ) دستخوش تغییرات بسیار بزرگی شده است.
امروزه تقریبا بیشتر افراد به کامپیوتر ، تلفن همراه هوشمند ، فضای های مجازی و اینترنت، در هر زمان و مکانی دسترسی دارند و برای استمرار تجارتی موفق ( بخصوص در زمینه تولید ، بازرگانی و پشتیبانی )، باید در همه این محیط ها حضوری موثر و هدفمند داشته باشیم.
از نظر برخی از ما مدیران و صاحبان مشاغل که هنوز در سالهای گذشته زندگی می کنیم، لزومی برای ورود به این فضای جدید وجود نداشته و به قول معروف فعلا چرخ کسب و کارمان می چرخد.
ما قوانین مختلف و به نوعی انحصارطلبانه را متناسب با شرایط کسب و کار خود، برای مشتریانمان وضع کرده ایم و فکر می کنیم مشریان باید خرید کنند یا خدمات بگیرند چون به محصولات و خدمات ما نیاز دارند و مجبور هستند خودشان را با شرایط ما سازگار کنند. آنها گزینه دیگری ندارند و در عمل رقیبی هم وجود ندارد، خیلی از رقبای ما هم در این حوزه وضعیت بهتری ندارند یا اگر شرایط بهتری دارند به سادگی در دسترس مخاطبان ما نیستند و شاید فکر می کنیم در یک بازار انحصاری می توانیم هر کاری دوست داریم انجام دهیم.
پیشنهاد می کنم کمی بیشتر واقع بین باشیم. در گذشته می توانستیم محصول یا خدمتی را به صورت جزیره ای عرضه کنیم، ولی حالا وضعیت بسیار سخت و پیچیده شده است و فاصله فیزیکی رقبای تجاری، حاشیه امنیتی برای ما ایجاد نمی کند. به لطف اینترنت و یک وبسایت ساده، کانال های تلگرام، اینستاگرام و .... ، وسعت رقبای تجاری بالقوه ما، به بزرگی این کره خاکی است.
از طرف دیگر (و از نظر ما) توقع مشتریانمان هم بیشتر شده و عموما خواسته های نابجایی دارند، آنها بسیار عجول هستند، در مورد همه چیز تحقیق می کنند و به قولی ته بازار را در می آورند، همیشه و همه جا باید در دسترس شان بوده و به سوالات تکراریشان بارها و بارها پاسخ دهیم، غرغر هایشان را از نحوه پاسخگویی کارکنان بخش های مختلف سازمان تحمل کرده و بپذیریم همیشه حق با ایشان است.
با همه این سختی ها و پیچیدگی ها در تجارت امروز، کاملا تحت نظر هستیم و کافیست کوچکترین اشتباهی مرتکب شویم تا عکس، فیلم و اخبارش مثل بمب منفجر شده و در همه جا پخش شود و به لطف اینترنت و این فناوری های نوین، در کمتر از یک روز همه از همه چیز با خبر شوند.
نمی خواهم نا امیدتان کنم، اما موارد اشاره شده تنها بخشی از واقعیت های امروز کسب و کار ماست، ولی این همه واقعیت نیست. اصولا برخی از ما عادت داریم همیشه، پس از طرح مشکلات، با نا امیدی همه چیز را رها کنیم.
در واقع فضای جدید دقیقا مثل یک شتابگر عمل می کند. این یعنی اگر با شناخت و آگاهی مسیر درست را انتخاب کنیم و در همین مسیر حرکت کنیم، سرعت موفقیتمان بسیار زیاد خواهد بود و اگر به هر دلیل در مسیری نامناسب قرار بگیریم، به سرعت خرد، نابود و محو خواهیم شد. پس به جای جنگیدن و مقابله با فناوری، واقعیات و شرایط کسب و کار جدید را پذیرفته امیدوارانه در مسیر درست حرکت کنیم.
باید بپذیریم اعمال تغییرات همیشه سخت و پیاده سازی اصولی روش های جدید با مشکلات بسیار زیادی همراه خواهد بود. اما حتما باور دارید که تغییر و سازگاری شرط بقاست. پس در پذیرش این تغییرات بیش از اندازه مقاومت نکنیم.
عامل اصلی و کلیدی در موفقیت یا شکست پروژه های اتوماسیون اداری، فارغ از نوع و امکانات برنامه، به نحوه انتخاب مسیر و چگونگی اجرای راهکارها بر می گردد.
همکاران متخصص ما در گروه ستودا با بهره گیری هوشمندانه از فناوری های نوین، ( متناسب با منابع و شرایط سازمان شما ) در انتخاب و حرکت در مسیری درست، با شما همراه خواهند بود.
لطفا مطالب را بدون اجازه و ذکر منبع بازنشر نفرمایید.